Monday, December 31, 2012

Wow .. Kilat Giler kuku awek tu ..


Bismillah .. Assalammualaikum ...



Cantik tidak semestinya hanya terletak pada wajah . Kuku pun perlu kelihatan cantik . Siapa kata nak cantik ni hanya pada wajah ? Penjagaan kuku tangan & kaki sangat penting bagi individu yang meningkat remaja . Selain kelihatan menarik , kuku yang bersih juga menjamin kesihatan yang sempurna . Nak tahu tip-tip penjagaan kuku & kaki yang betul ? Jom baca artikel seterusnya ! ^^



Jom Kenali Kuku Kamu ^^

Kuku adalah keratin protein yang boleh ditemui dalam kulit & rambut . Kuku terbahagi kepada beberapa bahagian iaitu :

1. Nail Plate - Lapisan kuku yang paling atas .

2. Nail Bed & Matrix - Kawasan di bawah kulit kuku (culticle)

3. Lunula - Bahagian pangkal kuku yang berwarna putih &b berbentuk seperti bulan sabit .

4. Kulit kuku - Juga dikenali sebagai culticle . Ia adalah tisu yang bertindan antara lapisan pangkal & bingkai kuku .

5. Lekuk kuku (nail folds) - Lekuk kulit yang membingkai & menyokong kuku .






Sebab Kuku Menjadi Rosak ??? Why ? Why ? Why ? =.=

Kuku boleh menjadi rosak jika :

  • jangkitan kulat dan bakteria
  • mengalami kecederaan
  • tabiat suka mengigit kuku



Kesan kuku rosak
  • Kuku menjadi tidak cantik & kusam
  • Merasa sakit & tidak selesa
  • Warna kuku berubah & tidak sihat
  • Tekstur kuku menjadi kasar
  • Bentuk kuku berubah
  • Nail plate akan hilang




Tip mendapatkan kuku tangan dan kaki yang cantik ^^
  • Pastikan kuku sentiasa pendek, kering dan bersih.
  • Buang tabiat suka mengigit kuku .
  • Amalkan penggunaan losyen pada tangan & kaki .
  • Makan banyak buah-buahan & protein .
  • Banyakkan meminum air masak .
  • Jangan potong kuku terlalu pendek kerana ia akan mendatangkan luka & rasa sakit .
  • Lap celah jari kaki terutamanya selepas mandi .
  • Pakai stokin yang diperbuat daripada kain kapas & tukar stokin sekerap mungkin .
  • Gunakan semburan / bedak anti fungus pada kaki & bahagian dalam kasut agar kasut sentiasa kering .

Huhu . so , aku harap korang dapat sedikit sebanyak info tentang penjagaan kuku kaki & tangan korang . Yelah , kadang- kadang kuku yang tak sihat boleh membawa kepada bau kaki yang busuk terutamanya kepada individu yang kerap memakai stokin . Even , muka korang handsome / beautiful tahap dewa pun , kalau bab camni pun korang tak boleh nak handle  memang payoh .. so , Jom jaga kuku kita ^^


Nota Hati Nur ---> Happy New Year untuk semua pencinta blogger & semua makhluk Allah . Semoga tahun baru ni membawa makna & rahmat yang lebih baik untuk kita ^^

Saturday, December 29, 2012

Amalan Istimewa Untuk Bakal Pengantin ^^

Bismillah .. Assalammualaikum ...

dah kahwin , baru lah boleh main salji hok gini :P



Huhuhu .. seronoknya lah kan kalau kita dah dapat jumpa dengan pasangan rusuk tulang kita . Hihi ^^ Indahnya lah ciptaan & kejadian Allah ni . Kite disuruh tunggu & sabar demi mencapai hikmah yang paling besar dalam hidup kite . hohoho . Xsabor plak eden :P


Hah .. hari ni Nur nak share sedikit tips / amalan untuk bakal pengantin . Yup ! Moga - moga dengan tips / amalan ni dapat memanjangkan lagi kebahagian & rahmat dalam melayari hidup berumah tangga korang nanti . lol ~ let's check it out ^^


Sweet kan ? hihi ^^

Amalan Istimewa Untuk Bakal Pengantin ^^


  • Baca surah Al-Waqiah setiap hari terutama bagi bakal pengantin perempuan agar terselamat daripada gangguan manusia & sebagainya .
  • Baca surah Yasin setiap hari selepas subuh .
  • Amalkan membaca tiga Qul (Al-Ikhlas, Al-Falaq & An-Nas) .
  • Zikir Tasbih Fatimah (Subhanallah 33 kali, Alhamdulilah 33 kali, Allahuakbar 33 kali) setiap malam terutama bagi wanita kerana orang yang ingin berkahwin memerlukan banyak tenaga untuk menguruskan perkahwinan .
  • Khatam Al-Quran . Sebolehnya , biarlah bakal pengantin betul - betul khatam Al-Quran menjelang perkahwinan mereka, bukannya mengadakan majlis khatam semata - mata .


Nota Hati Nur ---> Hehehe .. Selamat melayari alam rumah tangga you alls ^^

Friday, December 28, 2012

Khasiat Anggur Cegah Kanser


Bismillah .. Assalammualaikum ...




Hari ni kite buka topik pasal kesihatan kejap k. hehe.. Maklumlah, semenjak dua menjak dok umah ni, rasa kesihatan macam tak menentu je . Yelah , just dok relax saje . hohoho . (kantoi plak sifat kemalasan aku disitu) :P


Hemm, korang tahu tak anggur ni merupakan salah satu buah yang amat bernilai serta berguna untuk kesihatan kita . Anggur ni asalnya berwarna merah gelap , namun lama-kelamaan terdapat beraneka warna yang terdiri daripada warna keemasan , kebiruan , ungu , hitam & hijau .


In fact , kat dalam al-Quran , Allah menyebutnya sebanyak 8 kali . Antara firman-Nya :
"Di bumi ada beberapa daerah yang berdekatan (tetapi berlainan keadaannya seperti subur, tandus , banyak air & sebagainya ); dan padanya ada kebun-kebun anggur, pelbagai jenis tanaman serta pohon-pohon tamar yang berumpun dan yang tidak berumpun dan yang disiram dengan air yang sama . Kami lebihkan sesetengah buah daripada sesetengahnya yang lain dari segi rasanya . Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang yang (mahu) berfikir (serrta memahaminya)." (Ra'd:4)
                                      

"Kemudian kami tumbuhkan untuk kamu dengan iar ituy kebun-kebun tamar dan anggur . Kamu beroleh di dalam kebun-kebun itu buah-buahan yang banyak & daripada buah-buahan itu kamu makan ." (Al-Mukmin:19)


Khasiat Anggur >.<

1. Antioksidan

Antioksidan ialah molekul khas yang boleh menghalang oksidasi molekul-molekul lain . Penuaan adalah hasil daripada tubuh yang mengalami oksidasi berterusan . In fact , molekul berbahaya yang kita panggil radikal bebas mempercepatkan lagi proses penuaan , even boleh menyebabkan kanser . So , antioksidan daripada anggur ini melambatkan penuaan & menentang radikal bebas sekaligus boleh dijadikan bahan untuk awet muda . hehe . so , pasni sape2 yang rase nak muda jelita selalu2 lah makan anggur k ^^

2. Resveratrol

Resveratrol yang terdapat di dalam anggur adalah merupakan nutrien penting yang berkesan mencegah & merawat kanser . Dalam kajian saintifik , resveratrol daripada anggur merah boleh melambatkan pertumbuhan sel - sel kanser prostat . Ada juga data saintifik yang mengatakan nutrien daripada anggur menggalakkan kesihatan otak & melambatkan penyakit neurodegeneratif .

3. Antosianin

Antosianin adalah sejenis antioksidan polifenolik . Antosianin sangat padat dalam anggur merah serta mempunyai aktiviti anti alahan , anti inflamasi , anti mikrob & anti kanser .

4. Mineral & Vitamin

Anggur mempunyai sumber mineral mikro nutrien seperti kuprum , zat besi & mangan . Anggur juga adalah sumber Vitamin C , Vitamin A , Vitamin K , Karotena , Vitamin B kompleks sperti piridoksin , riboflavin & tiamin .



Manfaat Kesihatan

1. Baik untuk jantung

Anggur ni sangat bermanfaat dalam merawat penyakit jantung . Anggur berkesan dalam merawat kesakitan kardiak akibat denyutan pantas jantung . Penyakit ini dapat dikawal jika pesakit mengamalkan diet anggur special untuk beberapa hari ataupun boleh juga dibuat jus anggur . yummy ^^

2. Melancarkan sistem penghadaman

Anggur mudah dihadam & boleh mengurangkan sembelit . Gabungan selulos , gula & asid organik dia dalamnya bertindak sebagai pelawas yang membersihkan usus , serta melegakan kebanyakan kes kronik yang berkaitan dengan sembelit . Bagi merawat sembelit , seseorang itu perlu memakan 350 gram anggur sehari untuk mencapai hasil yang diperlukan . Jika tiada anggur , boleh juga dimakan kismis dengan cara merendamkannya di dalam air sebelum dimakan kerana kismis adalah anggur yang dikeringkan .

3. Baik untuk kanak - kanak

Kanak - kanak yang sedang membesar sangat elok diberi makan anggur kerana anggur turut dikenali sebagai buah yang membina darah . Oleh sebab anggur amat membantu dalam mengatasi sembelit , maka kanak - kanak kecil yang mengalami kekejangan akibat sembelit juga digalakkan diberi makan anggur . Anggur juga amat berkesan mengurangkan kesakitan kanak - kanak yang meragam kerana pertumbuhan gigi .

4. Baik untuk kesihatan mulut

Piorea ialah penyakit gusi yang menyebabkannya kecut & gigi goyah . Asid organik daripada anggur merupakan antiseptik yang kuat & berkesan mengubati penyakit ini . Mengamalkan diet anggur yang ekslusif untuk beberapa minggu dapat mengukuhkan kembali kedudukan gigi pada rahang & menghilangkan racun piorea .

5. Melancarkan fungsi hati

Anggur mengaktifkan fungsi hati untuk merangsang fungsi glikogenik & perembesan hempedu . Justeru , anggur amat bermanfaat dalam mengubati pelbagai gangguan hati .



Tips Memilih & Menyimpan Anggur 

1. Apabila membeli anggur , pilihlah yang masih pejal , tidak berkedut & kulitnya masih berkeadaan baik. Buahnya tidak merekah mahupun melekit dengan jusnya .

2. Pilih buah yang masih kuat dengan ranting . Ranting yang segar & kelihatan hijau .

3. Untuk pastikan kesegarannya , angkat gugus buah anggur & goncangkan sedikit . Buah yang segar tidak akan jatuh dengan mudah .

4. Beli buah yang masak secukupnya namun masih segar . Anggur hijau yang sepatuynya masih dalam warna kuning samar . Anggur jenis merah pula sepatutnya berwarna cerah . Manakala anggur jenis ungu & hitam & biru gelap  (blue black) sepatutnya benar-benar gelap warnanya .

5. Sentiasa aimpan anggur di dalam peti sejuk kerana anggur muda rosak pada suhu bilik .

6. Basuh anggur & balut secara longgar dengan tisu dapur & masukkan ke dalam plastik berzip .


Nota hati Nur ----> So , tggu pe lagi ?? Moh ler kita ramai gi borong anggur kat pasar & amalkan gaya hidup sihat ^^





Tuesday, December 25, 2012

Percayalah pada janjinya ...

Bismillah .. Assalammualaikum ..



Ingatlah
Bila realiti tak seindah yang kita harapkan,
Bila hati mulai rasa kosong,
Bila langit mula menampakkan mendungnya,
Bila jiwa mulai terluka,
Bila hujan mula menyimbah ke pipi,
Bila rindu semakin berpanjangan,
Bila benci mulai berakar...

Bila segala-galanya punah..
hancur..
berkecai...

Mungkin akan datang..
akan muncul...
sesuatu yang lebih baik untuk kita..

Percayalah pada janjinya..



Hati : hemmm, Kenapalah hidup aku sentiasa dilanda musibah? why? apa? kenapa? Jahat sangat ke aku ni sampaikan tak boleh nak dapatkan kebahagiaan & capai semua impian aku?

Jiwa : Haippp, tak baik kau cakap macam tu. Mungkin ada hikmahnya semua ni terjadi. Mungkin ada something yang lebih awesome ALLAH nak hadiahkan untuk kau.

Hati : But.. why it takes such a long time?

Jiwa : I'm sorry, but you have no right to put a doubt with that.

Hati : I'm always thinking and thinking .. what makes my life turn messy?
Am I still not good enough to get what I want?

Jiwa : I'm afraid so.. because there is no one perfect in this world.. Perhaps, you still need to update your iman in each second and keep praying to God. Insya-allah.. your dreams will comes true ^_^

------>Sincerely from the deep of my heart ^^

Friday, December 21, 2012

Aku setia menantimu sayang :)


Bismillah .. Assalammualaikum ...



Jika cinta dia,
jujurlah padaku..

Tinggalkan aku di sini 
tanpa senyuman..

Jika cinta dia,
lupakanlah diriku...

Hei, hei ..
jiwang pulak kita hari ni ..
Maklumlah, hidup orang single.
Confirm2 lah asyik teringat kenangan lama..
hohohoho...



Nota Hati ---> Aku setia menantimu bakal suamiku :)

As life goes on...


Bismillah ... Assalammualaikum ..

Shit Happen, but life still go on..


As life goes on,
I tries my best to make myself happy..
eventhough you are not by my side..

As life goes on,
I tries my best to be though,
eventhough you are still not by my side..

As life goes on,
I tries my best just to keep loving you,
eventhough you might have forgot me..

As life goes on,
I tries my best just to keep you in my heart,
eventhough you might have throw me away..

As life goes on,
I realize that it's really hard for me to delete all the
memories that we have create together..

Those memories are the precious gift I ever had ..
Missing you is the hardest pain I have got..




Sunday, September 2, 2012

Inai oh Inai ... Apa Hukumnya ???


Bismillah and Assalammualaikum...





Nur harap semua blogger sihat walafiat selalu. Amin ... Okay, let's straight to the point . Topik kita pada hari ni adalah tentang berinai . Inai ? Yup ! Inai yang orang selalu gunakan pada rambut untuk mencantikkan dan memberi keyakinan kepada si pemakainya .

Em, confirm korang pelik kan kenapa tiba-tiba Nur nak buka topik pasal inai ni . Well , ceritanya bermula begini. Alkisah , Nur pergi jenjalan @ shopping dengan adik dekat butik mak cik google , then tetiba Nur terjumpa pasangan pengantin yang dipakaikan inai pada jari mereka . Memang cantik gila corak inai tu , sangat teliti lagi berseni woo .

Tiba - tiba , muncul angan - angan rakus dalam kepala hotak Nur untuk memakai inai time kahwin ti . Ahakz . Nampak sangat macam tak sabor nak kahwin kan ? kan ? kan ? Tapi , Nur terpikir jugak boleh ke kalau kita nak pakai inai ni ? Nak tahu apa hukumnya ??? Jom check it out ! lol !

Berinai adalah satu adat dalam bab kahwin & perhiasan yang DIHARUSKAN sebagai pewarna rambut / hiasan jari  . Dalam satu hadis Rasulullah S.A.W. ada berkata :

Daripada Ibnu Umar r.a. katanya : " Bahawasanya Rasulullah SAW mengutuk orang yang menyambung rambut dan meminta rambutnya disambungkan . Dan baginda mengutuk pembuat tatu & yang meminta ditatu . " ( Sahih Muslim )

Daripada Abu Hurairah r.a. katanya : " Allah mengutuk wanita yang mempergunakan ( memberikan ) rambutnya untuk ( menyambung ) rambut wanita lain, wanita yang menyambung rambutnya dengan wanita yang lain , wanita yang membuat gambar di kulitnya ( tubuh ) dengan tusukan & wanita yang meminta kulitnya dibuat gambar dengan tusukan ( alat pengukir ) . " ( Sahih Bukhari )

Walaupun berinai diharuskan bagi wanita, lelaki dilarang memakainya kerana perbuatan tersebut menyerupai wanita . Hal ini jelas disebut dalam hadis riwayat Bukhari : " Rasulullah SAW melaknat lelaki menyerupai perempuan & perempuan menyerupai lelaki . "

Hadis riwayat Bukhari & Muslim pula menyebut : " Rasulullah SAW melarang lelaki memakai wangian Zafaran . "

Imam Nawawi menjelaskan, larangan itu kerana warnanya bukan kerana bau wanginya . Bau wangi disunatkan bagi lelaki . Hukum memakai inai bagi lelaki adalah sama dengan memakai Zafaran . Namun , bagi lelaki yag berinai disebabkan penyakit atau untuk tujuan perubatan adalah diharuskan .





Sementara itu , Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali ke - 88 yang bersidang pada 2 Oktober 2009 telah membincangkan hukum pemakaian inai bercorak mengikut syarak . Muzakarah telah memutuskan bahawa :


  • Pemakaian inai pada kedua - dua tangan dan kaki adalah harus bagi wanita sama ada yang telah berkahwin ataupun belum selagi mana ia tidak menimbulkan fitnah. 
  • Tetapi , kadar pemakaian inai di kedua - dua tangan dan kaki adalah terhad sehingga pergelangan tangan dan buku lali sahaja . 
  • Warna yang digunakan mestilah tidak bersifat kekal seperti tatu & mengandungi sebrang unsur yang meragukan. 
  • Mengenai pemakaian inai bercorak pada kaki dan tangan seperti ukiran daun & tumbuh - tumbuhan adalah dibenarkan , manakala corak - corak haiwan , lambang dewa - dewa , ajaran atau apa jua gambar yang bertentangan dengan syarak adalah dilarang .
  • Pemakaian inai pada kedua - dua tangan dan kaki bagi lelaki pula adalah tidak diharuskan kecuali pada sebilangan jari bagi pengantin semasa majlis perkahwinan & juga untuk tujuan perubatan . 

---> Ouh , so kita dah tahu apa hukum berinai kan ? Seronok kan ? Semua boleh dalam islam asalkan tak bertentangan dengan ajaran Islam dan hukum syarak . INDAHnya ISLAM ^_^

Nota hati ^^ --->
Nur minta maaf sekiranya ada tersalah menaip dalam memberi maklumat . Mohon dibetulkan dan dimaafkan . 


Saturday, September 1, 2012

Terima Kasih Awak ...


Assalammualaikum dan Selamat Hari Raya semua...

Alhamdulilah pada waktu petang yang tenang ni, jari jemari Nur yang runcing ni masih lagi diberi kesempatan untuk n=menaip kepada anda semua. hehe.. Runcing ? Erk ? Runcing lah sangat... :P

Erm, tadi lepas semua saudara mara Nur buat lawatan besar-besaran ke rumah ayahandaku^^. Muncullah pulak insan yang tak terfikir pun nak jumpa. Huhu.. Iaitu jiran rumah sebelah Nur yang entah dari mana asalnya.




***********

Story tahun lepas.....

Sedang bapak ku mengemas halaman rumah, tiba-tiba... muncul kereta pacuan empat roda dengan kelajuan ala-ala kerengga di hadapan rumah aku. Bapak aku pun apa lagi, cubalah untuk beramah mesra dengan mereka. Dengan lagak yang hensem lagi bergaya lalu bapak ku pun menyapa mereka.

ayahanda : Assalammualaikum.. Cari siapa encik ??

Oghe sombong : Kereta siapa yang parking dalam rumah saya ni ?

ayahanda : Ouh, itu kereta saya tumpang parkir dekat sini. Encik tak payah risau, kami tumpang letak kereta je tapi kami dah siap tolong kemas dan potong rumput-rumput kat belakang rumah encik yang dah naik tinggi tu.

Malangnya... dengan langkah yang sombong lagi bongkak, mereka-mereka tersebut memasuki rumah kosong tu dengan riak wajah yang ketat & teramat kelat. Lagi kelat daripada rasa buah duku aku yang belum masak.

Bapak ku pun cubalah untuk menipiskan ketegangan itu dengan tersenyum simpul.

Oghe sombong : Saya nak repair balik rumah ni. Erm, saya harap encik boleh bersihkan barang-barang encik secepat mungkin sebab saya dengan family saya bakal duduk kat rumah ni.

Ayahanda : Erm, yelah.

Pastu, oghe sombong tu terus meninggalkan rumah kosong tu tanpa sedikit pun ucapan assalammualaikum dan terima kasih.




**************

Hurm, untuk bersangka baik Nur beranggapan bahawa mungkin owner rumah tu tengah dalam bad mood. Tapi, kalau difikirkan secara logiknya sebagai seorang manusia yang punya hati dan perasaan. SEHARUSNYA kita ucapkan lah terima kasih ataupun paling kurang melemparkan sedikit senyuman pada orang yang telah membantu kita.

Sebab, kadang-kadang hanya dengan satu senyuman mampu menceriakan hidup seseorang. Betul ni.. Fakta tau ! huhu.. Susah sangat ke nak senyum ? Mahal sangat ke senyuman korang ? Bukan ucapan terima kasih yang hendak Nur persoalkan kat sini TAPI adab dan budaya kita especially sebagai orang melayu yang memey terkenal dengan budi bahasa yang sopan santun. Memang sangat memalukan lebih-lebih lagi jika anda seorang yang kononnya alim bertudung & berkopiah tetapi hilang adab dan santunnya.

Okay, Nur akui .. Mungkin dalam hal ni, pihak Nur jugak bersalah sebab telah menggunakan halaman rumah mereka tanpa izin. TAPI !!! kitorang jaga, bersihkan, sapu dan kemas rumah kosong setiap kali lepas guna. Kitorang tak harapkan sangat duit mereka hanya adab & kesantunan mereka .

Malulah kita pada bangsa lain terutama Jepun yang masih mengekalkan budaya mereka walau di mana diorang berada. Kita ni yang hanya melancong dan berada kat negara sendiri pun masih berat mulut untuk ucapkan kalimat terindah ni " Terima Kasih" . Malu besar beb .. TAPI kalau bab mencaci maki, menghina. Waahh... bukan main ringan lidah berkata-kata bagaikan dipasang booster pulak kan..


senyuman comel dalam muncung ^^


---> Okay, that's all for today. Nur mohon maaf sekiranya kata-kata Nur menyinggung perasaan korang. Sorry...

Thursday, August 9, 2012

9 Sebab Mengapa Wanita Suka Hadiah.




Bismillah, Assalammualaikum ...

Hohoho.. di pagi yang mulia lagi indah ni Nur nak kongsi sikit rahsia tentang
 kaum Hawa supaya kaum Adam ni tak lah salah sangka pada kaum 
Hawa yang comel + ayu + jelita macam kami ni. 
Ahakz.. ayat poyo je lebih. ^^




Yelah, pada pendapat Nur ramai kaum Adam sekarang ni suka mengeluh bila buka bab hadiah. 
Untuk bersangka baik Nur anggap kaum Adam ni mungkin tak tahu tentang sedikit sifat 
terpendam kaum hawa ni. Al-maklumlah kaum Hawa ni dilahirkan dengan 
sifat penuh emosi. Erk ? Tak de kaitan kot =.=


Okay, jom kita check it out sebabnya gapo k :)



9 Sebab Mengapa Wanita Suka Hadiah

- Jacoba Fenny, seorang pakar hadiah, telah mengkaji mengapa wanita suka memberi & menerima hadiah.
  Pemerhatiannya adalah seperti berikut :

1. Keseluruhan kehidupan wanita tertumpu kepada mencipta suasana yang boleh menambahkan kebahagiaan & kasih sayang dalam rumah tangganya & juga persekitarannya. Ini termasuklah kepada
teman-teman yang rapat dengannya. Wanita suka menyumbang sesuatu yang dapat menambah kepuasan
dan emosi untuk orang-orang di sekelilingnya. Tidak kira sama ada di rumah sendiri atau di tempat kerja. Wanita secara semula jadi, mindanya diciptakan untuk memberikan khidmat terbaik ini.

2. Bagi menyatakan penghargaan kepada seseorang yang telah berjasa terhadap kehidupannya, kebanyakan wanita akan memerah otak merancang untuk memilih  & memberikan hadiah yang juga akan sangat dihargai oleh si penerima.

3. Semasa mereka keluar ke kompleks membeli belah, mencari barang yang paling sesuai untuk dijadikan hadiah, motivasinya meningkat & keceriannya bertambah semasa proses mencari itu. Mereka seronok berbincang sesama mereka menentukan jenis & kombinasi hadiah-hadiah yang diharapkan penerimanya terharu & mendapat kejutan semasa menerimanya nanti.

4. Semasa memilih kombinasi hadiah-hadiah itu yang disusun dalam bakul hiasan, wanita terasa amat bahagia jika hadiah itu dapat dikaitkan dengan tema pemberian hadiah, disimbolkan berdasarkan objektif majlis atau dikiaskan dengan matlamat pemberian hadiah itu. Sebagai contoh, dia memilih warna biru untuk bungkusan dan hiasan rebennya untuk dikaitkan dengan warna kelahiran si penerimanya atau biru adalah warna tema semasa penerima menjadi raja sehari agar boleh membawa minda si penerima mengimbau kembali saat yang bahagia itu. Apa yang paling wanita harapkan ialah susunan, warna, kombinasi & hiasan hadiah itu nanti dapat menggambarkan dengan tepat apa yang mereka ungkapkan kepada si penerima itu.

5. Kaum hawa juga ingin turut menerima hadiah istimewa sebagaimana mereka ingin memberikan hadiah terbaik kepada seseorang yang mereka hargai. Bagi mereka, hadiah yang diterima nanti menggambarkan ketinggian penghargaan & keprihatinan terhadapnya. Jenis barang & mahal sesuatu hadiah itu bukan menjadi ukuran. Nilai yang ditagih oleh wanita ialah sentimen & tujuan murni hadiah yang mereka terima.

6. Peristiwa yang wajib diingati oleh suami jika ingin memberikan hadiah ialah hari kelahirannya, ulang tahun perkahwinan, semasa melahirkan anak, meraikan kejayaan di tempat kerja & hari-hari yang diraikan oleh wanita. Tetapi ada satu lagi jenis hadiah yang pasti seorang suami tidak akan silap iaitu hadiah yang diberikan kepada isterinya tanpa tujuan tetapi dengan ungkapan, "Aku ingatkanmu & hadiah ini adalah aku cinta padamu", walaupun harganya hanya satu ringgit yang hanya boleh dilekat-magnetkan pada peti sejuknya.

7. Segala usahanya keluar berjam-jam mencari hadiah paling sesuai, walaupun dia boleh menyusuri internet untuk membeli secara 'online', penghargaan jua yang dipintanya di atas segala pengorbanan memberikan hadiah istimewa itu daripada menerimanya.

8. Disebabkan sel emosi yang terdapat di tengah-tengah otak wanita sentiasa aktif berbanding otak lelaki, mereka melihat setiap hadiah itu seolah-olah mewakili emosi si pemberi terhadap mereka. Mereka rasa kecewa jika didapati hadiah yang mereka terima tidak dirancang sebaik-baiknya, bungkusannya tidak cantik & dibungkus secara tergesa-gesa. Ini melambangkan dirinya tidak dihargai. Itu sebabnya, kebanyakan majlis rasmi, hadiah yang disampaikan kepada penerima, diletakkan di atas dulang sebelum diserahkan kepada penerima. Ini menggambarkan penghargaan terhadap hadiah & orang yang menerimanya. Tetapi kalau pengurusan pentas itu dikendalikan oleh orang lelaki, biasanya hal-hal sekecil ini diabaikan kerana orang lelaki tidak perasan mengenai hal itu.

9. Wanita amat terharu kalau hadiah yang diberikan kepada seseorang itu dipakai atau diguna oleh penerima. Terasa dihargai pula jika setiap kali pertemuan dengannya atau menghadiri sesuatu majlis yang rasmi, si penerima dilihat memakai hadiahnya itu. Seolah-olah kita membawa dia bersama. Itulah emosi seorang wanita. Itulah juga hujahnya mengapa wanita suka memberi & menerima hadiah.




Nora Hati Nur ^^ ---> So, kaum Adam... Next time, fahami & kenali dulu sifat wanita sebelum membuat tuduhan serta keputusan melulu. 

Wednesday, August 8, 2012

Jom Join Segmen " Giveaway : Saya or Awak yang Bertuah ? "


Bismillah & Assalammualaikum to all my awesome readers ^^

Jeng... Jeng... Jeng...

Today I would like to present to you this GA. hoho.. 
You may join this GA if you would like to be the winner too :)


Photobucket
klik banner untuk join k ^^

Mereka yg di 'TAG'


Nota Hati Nur ^^ ---> Hihi.. Wish me all the best k :)

Kisah Encik Rokok & Puan Tulang




Bismillah, Assalammualaikum readers ^^


Malam ni Nur nak kongsi sikit kisah tentang EN.ROKOK & PN.TULANG. So, tunggu apa lagi? Jom lah check it out :)

Kajian yang dilakukan oleh Pengarah Makmal Fungsi Genomik dan Proteomics, Pusat Penyelidikan Osteoporosis, Universiti Creighton, Omaha, Amerika Syarikat (AS), Gary Guishan Xiao dan kumpulannya menunjukkan kajian sebelumnya mencadangkan toksin dalam asap rokok melemahkan tulang.

Ini memberikan kesan ke atas aktiviti osteoblasts iaitu sel yang membina tulang baru dan osteoclasts iaitu sel yang menyerap semula atau memecahkan tulang lama.

hehe ^^

ingat rokok itu bahaya tau kawan-kawan


Proses yang melemahkan tulang iaitu osteoprosis, boleh meningkatkan risiko patah dan menyebabkan tidak upaya di kalangan warga emas.

Saintis menganalisis perbezaan dalam aktiviti genetik dalam sel sum-sum tulang perokok dan bukan perokok.
Mereka mendapati perokok menghasilkan dua jenis protein terlalu tinggi daripada biasa yang mengawal pengeluaran osteoclasts.

See, betapa bahayanya aktiviti merokok ini kepada kita. Bukan sahaja penyakit paru-paru & segala sistem badan down. Tapi dalam diam-diam, merokok dan asap rokok juga boleh melemahkan sekaligus melumpuhkan tulang badan kita. So, watch out readers.




Nota Hati Nur ^^ ---> So, moral of the story. Jauhilah kegiatan merokok & perkara yang sewaktu dengannya k . Sayangilah diri anda & takmo lah bahayakan nyawa orang lain dengan asap rokok korang tu k . Peace ! Selamat bersahur :)


Tuesday, August 7, 2012

Jom Kite Kahwin... hehe..



Hye, Assalammualaikum readers...

Hehe.. nampak tajuk kat atas tu? Ha, mesti korang tertanya-tanya kan betul ke Nur ni nak kahwin. hohoho...

Yup, memang Nur nak kahwin but not todaylah. Perhaps it will be another 6 years later. Siapa tak nak kahwin? Mestilah semua nak kahwin kan. Nabi tak nak ngaku umat tau kalau kita berniat tak nak kahwin sebab seolah-kita kita tak nak bersama-sama membantu meramaikan lagi umat islam. ayoo.. tu dah tahap dangerous tau kalau nabi kita sendiri tak nak ngaku kita umatnya. Baik fikir masak-masak dulu sebelum cakap. hihi^^

Semangat nak kahwin ni tetibe je muncul lepas Nur ter tengok program tentang kahwin-kahwin kat TV3 tadi. Tetibe je Nur tersengih sorang-sorang macam kucing yang kemiangan kat depan tv tadi sambil membayangkan putera idaman Nur. hoho.. Nasib baik takde sesape kat rumah tadi. Kalau tidak confirm dah kena booo tadi..

Okaylah stop cerita pasal tadi, nanti kalau sambung habis satu page ni pun belum cukup Nur melalut. hihi^^ Biasalah bab kahwin, sape tak suka kan? (adeii.. ayat menggatal )

Sekarang Nur nak kongsi Doa untuk yang bakal bergelar pengantin agar rumah tangga korang aman bahagia hingga ke syurga. Amin...



Keberkatan dalam bab kahwin ni memang perlu kita pinta dan usahakan bersungguh-sungguh. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Ibnu Mas'ud, Rasulullah SAW menyaran sebuah doa yang elok dibaca oleh pengantin dan orang-orang yang datang meraikan mereka pada hari perkahwinan. 



Sabda Rasulullah SAW:
"Dan ucapkanlah 'Ya Allah, berilah berkat untukku pada keluarga/isteriku dan berilah berkat untuk mereka pada diriku. Ya Allah, kumpulkanlah kami selama engkau mengumpulkannya dengan kebaikan dan pisahkanlah kami jika memang engkau memisahkannya dengan kebaikan".
(Riwayat Ibnu Abu Syaibah & Abdurrazaq & At-Tabrani).

Dalam satu hadis yang lain, Nabi SAW menyarankan agar pengantin lelaki mendoakan keberkatan & kebaikan ke atas perempuan yang dinikahi, iaitu hadis diriwayatkan oleh Abdullah Ibnu Amir Ibnul Ash' mengambarkan sabda Rasulullah:
"Apabila salah seoarang daripada kalian menikahi seorang wanita atau membeli seorang budak, hendaklah dia mengucapkan: 'Ya Allah, aku memohon kepada-Mu kebaikannya dan kebaikan apa yang Engkau ciptakan dia di atasnya dan aku berlindung kepada-Mu daripada kejelekannya dan kejelekan apa yang Engkau ciptakan dia di atasnya....(hingga akhir)'."



Nota Hati Nur^^ ---> Selamat Melayari Alam Rumah Tangga :)


Siapakah Anak Angkat Kesayangan Rasulullah SAW ???







Bilal Bin Rabbah pada mulanya  adalah hamba sahaya. Tuannya bernama Umiyat. Pun begitu beliau merupakan dia antara kumpulan orang-orang pertama yang telah menerima & memeluk Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammmad SAW.

Apabila diketahui oleh Umiyat tuannya, Bilal mula diseksa dengan penyeksaan bagaikan haiwan. Pada leher Bilal telah diikatkan seutas tali, manakala hujung tali tersebut telah diberikan kepada sekumpulan kanak-kanak yang telah menarik Bilal dan mempermain-mainkannya.

Biarpun diheret ke sana ke mari, di bibir Bilal tidak pernah lekang dengan ucapan Ahad, Ahad, Ahad (satu, satu, satu). Hatinya begitu yakin dengan ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW.

Tidak cukup dengan diseret dan diperolok-olokkan, pada suatu hari Bilal telah dibawa ke sebuah tanah lapang yang sangat panas.

Di situ dikhabarkan, jika dijemur daging yang mentah pun ia boleh dimasak dengan sendirinya. Bilal bukan sahaja dijemur di padang pasir yang panas menyengat itu, malah dadanya turut ditindih dengan seketul batu.

"Begitulah hendaknya keadaan engkau sehingga mati. Atau engkau boleh ingkar terhadap ajaran Muhammad!" jerkah si Umiyat. Iman yang kental telah meyakinkan Bilal. Dia tabah melalui penyeksaan.

Keyakinannya amat mendalam dengan ajaran Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW. Dia tetap teguh dengan pendiriannya sambil mengesakan Allah dengan ucapan Ahad, Ahad tanpa henti. Walaupun diseksa dengan amat dasyat.

Kejadian ini telah sampai kepada pengetahuan Sayidina Abu Bakar As-Siddiq. Setelah itu Sayidina Abu Bakar telah membeli Bilal bin Rabbah daripada Umiyat dan memerdekakannya.

Itulah detik permulaan dunia bebas bagi Bilal bin Rabbah sehingga menjadikan beliau anak angkat  kesayangan Rasulullah SAW dan menjadi muazin yang pertama, mengalunkan azan setiap waktu tibanya masa bersolat serta dikurnai Allah dengan kelebihan suara yang merdu dan lantang.

Kisah ini mengajar kita betapa keteguhan iman kepada Allah, merupakan benteng-benteng musuh Islam dalam usahanya untuk menghancurkan Islam melalui godaan syaitan laknatullah. Sungguh mengagumkan kekuatan iman yang ditunjukkan oleh Bilal bin Rabbah meskipun telah diseksa dengan pelbagai seksaan yang kejam oleh tuannya Umiyat. Semoga kisah ini dapat memberi pengajaran dan menambahkan lagi kekuatan kita dalam beribadah kepada Allah. Amin...




Nota Hati Nur ^^ ---> Belajarlah untuk menguatkan & menambahkan keimanan kita setiap hari kerana iman manusia bagaikan ombak, ada pasang surutnya. Insya-allah, dengan doa yang ikhlas, kita dikurniakan keteguhan iman :)


SUMBER
-Majalah Anis Bil 172


Saturday, August 4, 2012

A song of Friendship.





A friend is someone ....
  
              Who knows the song

                               in your heart ....

   And can sing it back to you ....

                                           When you have forgotten the word .......





Segmen : Giveaway Raya by shu-sya ^^


Hye, Assalammualaikum blogger sekalian...

Hihi^^ Hari ni Nur nak mengumumkan 1 pengunguman penting. Memang rugi kalau tak
 kasi perhatian betul2. Hehe.. Just kidding. LOL. Malam ni Nur join 1 segmen giveaway
 kad raya by Blogger Shu-Sya. Maklumlah dah nak dekat raya ni. Mestilah ramai
 yang nak kumpul kad raya, pastu sibuk nak gantung-gantung kat dinding
 buat macam perhiasan. LOL !

Takdelah, kad raya ni bukan sekadar untuk sampaikan ucapan untuk yang tersayang
 tapi ianya juga sebagai tanda kenangan & ingatan seseorang. 
Hihi... tetiba nak termasuk bab jiwang plaks. Adeii..



Papehal, kita join je dulu k :)

Photobucket
Klik banner untuk join ")


Close date : 10/8/2012

"SEGMEN : Misz Mieza Nak Promot Blog Anda!".



Hye, Assalammualaikum korang !!!

hihi^^ Terlebih energy pulak Nur petang ni. Maklumlah orang bangun sahur. 
Hehe.. Promote bangun sahur ")
Jom kita same2 join segmen ni nak?? 


Photobucket
Klik banner untuk join :)


TUJUAN Segmen :

*Mempromosi blog-blog yang mengambil bahagian di samping menambah kenalan selain berpeluang meningkatkan trafik ke blog anda ^^

So, tunggu apa lagi ??? Meh ler join ramai-ramai untuk up kan traffic blog :)

SEGMEN DATELINE : 25 OGOS 2012 (11:59PM)





Jom Join Segmen "Mrs. Simple GiveAway by Jannah"


Hye, Assalammualaikum guys... 

Sengih-sengih sikit. hihi^^ Sorry dah lama tak update blog. Nur agak sibuk sikit sejak kebelakangan ni dengan assignment yang menggunung dikasi oleh 
para lecturer yang comel2 belaka. hihi ") 
Ayat mengampu... :P 
Okaylah straight to the point.   

Tadi kan time Nur ushar-ushar Cik Cbox kite kan,  Nur terjumpa segmen baru yang adik comel kita buat. Jom join sesame nak? Kita support lah segmen ni sesame ti hadiah kita kongsi sama2 okay? hehe...


Photobucket
Klik banner untuk join :)


Mereka yang di'tag'
-http://miner89.blogspot.com/
-http://anereodacandid.blogspot.com/

Cepat join !! Banyak hadiah menarik menanti tau, rugi kalau tak join !!! hihi^^


Saturday, July 28, 2012

SEGMEN : Saya Ingin Hadiah by Mizzs Ninie


 Bismillah. Assalammualaikum....

Pagi ni Nur join 1 lagi segmen menarik yang Nur jumpa time berlari-lari anak kat google tadi. 
hihi^^ Jom lah join sesama, mana tahu nasib badan. Ade rezki utk you alls :P

Photobucket
klik banner utk join k ^_^

Mereka yg di 'tag'


Promosi Ramadhan & Jom Raya :)

 Bismillah... Assalammualaikum you alls :)

Okay, hari ni Nur nak promote sikit beberapa produk kecantikan untuk korang sempena raya ni. hihi ! 
Harap dapat sambutan yang menggalakkan daripada korang. amin... 

Okay! Jom usha-usha produk kat bawah ni, manalah tahu ada yang berkenan di hati.
Kalau bukan utk diri sendiri, mungkin korang boleh hadiahkan utk orang tersayang. 
hihi! sape tahu kan? Okay! Let's check it out! ^^
     1. Pek Combo Pertama





FREE postage & JIMAT RM 115 !!!
Untuk maklumat lanjut tentang Nano Slimming Suit & Gluta 20000mg, KLIK SINI & SINI

     2. Pek Combo Kedua




Tawaran juga dibuka untuk mereka yang berminat mencuba Norefal Placenta Oil + Vitamin E secara loose. Jika harga 1 botol yang mengandungi 100 biji softgel adalah RM 150 (tidak termasuk postage)

Untuk softgel pula harganya adalah seperti yang berikut :

                        10 biji - RM 27.50 tak termasuk postage
                        20 biji - RM 50.00 tak termasuk postage
                        30 biji - RM 73.00 tak termasuk postage
                        40 biji - RM 93.00 tak termasuk postage


ATAU 

Photobucket
Klik gambar untuk maklumat lanjut mengenai produk ^^


          3. Pek Combo Ketiga


2 botol Superwhite Gluthathione 20000mg pada harga RM 190
Postage : RM 7.00

Jimat RM 80.00
Photobucket
klik gambar untuk maklumat lanjut mengenai produk ^^

      4. Pek Combo Keempat

2 botol Platinum Pure Collagen pada Harga Promosi RM 130 SAHAJA !!!
Postage : RM 7.00

Jimat RM 20.00

Photobucket

klik gambar untuk maklumat lanjut mengenai produk ^^


ATAU

Jimat RM 72.00

4 botol Platinum Pure Collagen pada harga RM 225 SAHAJA !!!
Postage : RM 7.00


Untuk menempah sebarang produk. Sila Klik DI SINI :)