Sunday, September 2, 2012

Inai oh Inai ... Apa Hukumnya ???


Bismillah and Assalammualaikum...





Nur harap semua blogger sihat walafiat selalu. Amin ... Okay, let's straight to the point . Topik kita pada hari ni adalah tentang berinai . Inai ? Yup ! Inai yang orang selalu gunakan pada rambut untuk mencantikkan dan memberi keyakinan kepada si pemakainya .

Em, confirm korang pelik kan kenapa tiba-tiba Nur nak buka topik pasal inai ni . Well , ceritanya bermula begini. Alkisah , Nur pergi jenjalan @ shopping dengan adik dekat butik mak cik google , then tetiba Nur terjumpa pasangan pengantin yang dipakaikan inai pada jari mereka . Memang cantik gila corak inai tu , sangat teliti lagi berseni woo .

Tiba - tiba , muncul angan - angan rakus dalam kepala hotak Nur untuk memakai inai time kahwin ti . Ahakz . Nampak sangat macam tak sabor nak kahwin kan ? kan ? kan ? Tapi , Nur terpikir jugak boleh ke kalau kita nak pakai inai ni ? Nak tahu apa hukumnya ??? Jom check it out ! lol !

Berinai adalah satu adat dalam bab kahwin & perhiasan yang DIHARUSKAN sebagai pewarna rambut / hiasan jari  . Dalam satu hadis Rasulullah S.A.W. ada berkata :

Daripada Ibnu Umar r.a. katanya : " Bahawasanya Rasulullah SAW mengutuk orang yang menyambung rambut dan meminta rambutnya disambungkan . Dan baginda mengutuk pembuat tatu & yang meminta ditatu . " ( Sahih Muslim )

Daripada Abu Hurairah r.a. katanya : " Allah mengutuk wanita yang mempergunakan ( memberikan ) rambutnya untuk ( menyambung ) rambut wanita lain, wanita yang menyambung rambutnya dengan wanita yang lain , wanita yang membuat gambar di kulitnya ( tubuh ) dengan tusukan & wanita yang meminta kulitnya dibuat gambar dengan tusukan ( alat pengukir ) . " ( Sahih Bukhari )

Walaupun berinai diharuskan bagi wanita, lelaki dilarang memakainya kerana perbuatan tersebut menyerupai wanita . Hal ini jelas disebut dalam hadis riwayat Bukhari : " Rasulullah SAW melaknat lelaki menyerupai perempuan & perempuan menyerupai lelaki . "

Hadis riwayat Bukhari & Muslim pula menyebut : " Rasulullah SAW melarang lelaki memakai wangian Zafaran . "

Imam Nawawi menjelaskan, larangan itu kerana warnanya bukan kerana bau wanginya . Bau wangi disunatkan bagi lelaki . Hukum memakai inai bagi lelaki adalah sama dengan memakai Zafaran . Namun , bagi lelaki yag berinai disebabkan penyakit atau untuk tujuan perubatan adalah diharuskan .





Sementara itu , Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali ke - 88 yang bersidang pada 2 Oktober 2009 telah membincangkan hukum pemakaian inai bercorak mengikut syarak . Muzakarah telah memutuskan bahawa :


  • Pemakaian inai pada kedua - dua tangan dan kaki adalah harus bagi wanita sama ada yang telah berkahwin ataupun belum selagi mana ia tidak menimbulkan fitnah. 
  • Tetapi , kadar pemakaian inai di kedua - dua tangan dan kaki adalah terhad sehingga pergelangan tangan dan buku lali sahaja . 
  • Warna yang digunakan mestilah tidak bersifat kekal seperti tatu & mengandungi sebrang unsur yang meragukan. 
  • Mengenai pemakaian inai bercorak pada kaki dan tangan seperti ukiran daun & tumbuh - tumbuhan adalah dibenarkan , manakala corak - corak haiwan , lambang dewa - dewa , ajaran atau apa jua gambar yang bertentangan dengan syarak adalah dilarang .
  • Pemakaian inai pada kedua - dua tangan dan kaki bagi lelaki pula adalah tidak diharuskan kecuali pada sebilangan jari bagi pengantin semasa majlis perkahwinan & juga untuk tujuan perubatan . 

---> Ouh , so kita dah tahu apa hukum berinai kan ? Seronok kan ? Semua boleh dalam islam asalkan tak bertentangan dengan ajaran Islam dan hukum syarak . INDAHnya ISLAM ^_^

Nota hati ^^ --->
Nur minta maaf sekiranya ada tersalah menaip dalam memberi maklumat . Mohon dibetulkan dan dimaafkan . 


Saturday, September 1, 2012

Terima Kasih Awak ...


Assalammualaikum dan Selamat Hari Raya semua...

Alhamdulilah pada waktu petang yang tenang ni, jari jemari Nur yang runcing ni masih lagi diberi kesempatan untuk n=menaip kepada anda semua. hehe.. Runcing ? Erk ? Runcing lah sangat... :P

Erm, tadi lepas semua saudara mara Nur buat lawatan besar-besaran ke rumah ayahandaku^^. Muncullah pulak insan yang tak terfikir pun nak jumpa. Huhu.. Iaitu jiran rumah sebelah Nur yang entah dari mana asalnya.




***********

Story tahun lepas.....

Sedang bapak ku mengemas halaman rumah, tiba-tiba... muncul kereta pacuan empat roda dengan kelajuan ala-ala kerengga di hadapan rumah aku. Bapak aku pun apa lagi, cubalah untuk beramah mesra dengan mereka. Dengan lagak yang hensem lagi bergaya lalu bapak ku pun menyapa mereka.

ayahanda : Assalammualaikum.. Cari siapa encik ??

Oghe sombong : Kereta siapa yang parking dalam rumah saya ni ?

ayahanda : Ouh, itu kereta saya tumpang parkir dekat sini. Encik tak payah risau, kami tumpang letak kereta je tapi kami dah siap tolong kemas dan potong rumput-rumput kat belakang rumah encik yang dah naik tinggi tu.

Malangnya... dengan langkah yang sombong lagi bongkak, mereka-mereka tersebut memasuki rumah kosong tu dengan riak wajah yang ketat & teramat kelat. Lagi kelat daripada rasa buah duku aku yang belum masak.

Bapak ku pun cubalah untuk menipiskan ketegangan itu dengan tersenyum simpul.

Oghe sombong : Saya nak repair balik rumah ni. Erm, saya harap encik boleh bersihkan barang-barang encik secepat mungkin sebab saya dengan family saya bakal duduk kat rumah ni.

Ayahanda : Erm, yelah.

Pastu, oghe sombong tu terus meninggalkan rumah kosong tu tanpa sedikit pun ucapan assalammualaikum dan terima kasih.




**************

Hurm, untuk bersangka baik Nur beranggapan bahawa mungkin owner rumah tu tengah dalam bad mood. Tapi, kalau difikirkan secara logiknya sebagai seorang manusia yang punya hati dan perasaan. SEHARUSNYA kita ucapkan lah terima kasih ataupun paling kurang melemparkan sedikit senyuman pada orang yang telah membantu kita.

Sebab, kadang-kadang hanya dengan satu senyuman mampu menceriakan hidup seseorang. Betul ni.. Fakta tau ! huhu.. Susah sangat ke nak senyum ? Mahal sangat ke senyuman korang ? Bukan ucapan terima kasih yang hendak Nur persoalkan kat sini TAPI adab dan budaya kita especially sebagai orang melayu yang memey terkenal dengan budi bahasa yang sopan santun. Memang sangat memalukan lebih-lebih lagi jika anda seorang yang kononnya alim bertudung & berkopiah tetapi hilang adab dan santunnya.

Okay, Nur akui .. Mungkin dalam hal ni, pihak Nur jugak bersalah sebab telah menggunakan halaman rumah mereka tanpa izin. TAPI !!! kitorang jaga, bersihkan, sapu dan kemas rumah kosong setiap kali lepas guna. Kitorang tak harapkan sangat duit mereka hanya adab & kesantunan mereka .

Malulah kita pada bangsa lain terutama Jepun yang masih mengekalkan budaya mereka walau di mana diorang berada. Kita ni yang hanya melancong dan berada kat negara sendiri pun masih berat mulut untuk ucapkan kalimat terindah ni " Terima Kasih" . Malu besar beb .. TAPI kalau bab mencaci maki, menghina. Waahh... bukan main ringan lidah berkata-kata bagaikan dipasang booster pulak kan..


senyuman comel dalam muncung ^^


---> Okay, that's all for today. Nur mohon maaf sekiranya kata-kata Nur menyinggung perasaan korang. Sorry...