Air dikarate takkan putus! it's true! believe me!




                                                   Hye ! Assalammualaikum w.b.t.

Hari ni kita bercerita sikit tentang air. Air??? Mesti korang semua tertanya-tanyakan kenapa tiba-tiba aku berhajat nak discuss pasal air. Takde lah, tadi time aku tengah 'bersiram' (bajet bahasa istana kejap, hehe..). Tiba-tiba je aku teringat time aku kecik-kecik comel dulu. Aku selalu buat experiment air. Yelah, kat sekolah selalu kita dengar peribahasa 'air yang dicincang takkan putus' tu aku pun nak try jugak. Betul ke air yang dicincang takkan putus? Biasalah naluri 'kanak-kanak ribena' kan tinggi. Yelah, bagi membuktikan kesahihan peribahasa tu.




But, nowadays aku rasa macam aku bukan kakak yang baik utk adik2 aku. huhu.. segan lak buat pengakuan ni. Entahlah, tapi itulah yang aku rasa sekarang.




Now, aku nak ajak korang belajar peribahasa bahasa melayu sikit. Tak susah pun, senang jek. Peribahasanya ialah 'air dicincang takkan putus' yang bermaksud hubungan persaudaraan itu takkan pernah terputus walau seteruk mana kita bergaduh. So, aku harap korang dapat fahami & dalami betul-betul maksud peribahasa itu.
Tak sangka aku genius gila nenek moyang kita dulu-dulu mencipta pelbagai peribahasa yang hebat macam ni. (*-*)


#That's all for today. Thank you for listening. (^_^) !


0 Orang mengomel